Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen opnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

5 tips om je Buyer Persona te bepalen

2-aug-2017 14:25:28 Topics: Inbound marketing

Een goede, specifieke beschrijving van je Buyer Persona is zonder twijfel het begin van een nieuw succes in je marketingstrategie. Zodra je de Buyer Persona geïdentificeerd hebt kan je veel gemakkelijker content creëren waarmee je mensen verder helpt. Een heerlijke manier van marketing, voor zowel de ontvanger als de uitvoerder. Maar hoe kom je nou precies tot die Buyer Persona? Wat is daarvoor nodig? Welke vragen dienen beantwoord te worden? Hier alvast vijf tips die je verder helpen!


  1. Neem interviews af bij bestaande én verloren klanten

Een Buyer Persona is gebaseerd op aannames die onderzocht zijn. Je huidige klanten hulp bij zoeken.jpgkunnen je helpen met je onderzoek. Vraag eens waar je klanten wakker van liggen. En hoe zou jij daarin kunnen helpen? Maar vergeet ook je verloren klanten niet. Waar werden zij niet goed in geholpen? Wat was daarin met name belangrijk voor ze en hoe had je dit in een eerder stadium kunnen herkennen? Dit gaat je helpen om erachter te komen wat de klant wel en niet belangrijk vindt bij een aankoop. Ook merk je in een interview vaak heel goed hoe een klant denkt, wikt en weegt.


  1. Check de rol van de beoogde persona

Wat is de functie van deze persoon? Heeft ie senioriteit? Beslissingsbevoegdheid? Of is het juist iemand die eerst een manager moet laten tekenen voor een aankoop? Wat is de vooropleiding van de persoon, hoeveel jaren is hij/zij al werkzaam is de organisatie en hoeveel ervaring heeft de persoon in de branche? En, last but not least: hoe kan je deze persoon verder helpen in zijn of haar carrière?


  1. Wat zijn de uitdagingen van de persona?

Een geholpen Buyer Persona.jpgAls je de uitdagingen van de Persona identificeert weet je ook tegen welke problemen ze aanlopen. Als je weet met welke problemen ze kampen dan kun je kijken hoe je de Persona kan helpen om die problemen op te lossen. Daarna kan je gericht content gaan creëren en plaatsen waar de Persona zoekt. De content biedt oplossingen voor de Persona. Natuurlijk moet je dan wel eerst weten hoe de Persona naar informatie zoekt..


  1. Bedenk een makkelijk te onthouden naam

Sheila Secretaresse, Cathy Communicatie of Erik Eigenaar.. het zijn slechts een paar voorbeelden van hoe je de Buyer Persona kan noemen. Bedenk een naam die lekker articuleert met een eigenschap van de Persona. Het werkt fijn als je start met twee woorden die dezelfde voorletter hebben, dan kom je eerder op een volledige naam die je lekker uitspreekt.  Zo’n allitererende naam onthoud je beter en dat werkt prettiger.


  1. Zoek een foto uitPersona photo.jpg

Misschien denk je: wow dit gaat wel heel erg ver! Echter, met een foto heb je een gezicht voor je. Een beeld. Een herkenningspunt. Zoek bijvoorbeeld op stockfoto’s naar een gezicht waarin jij de Persona in herkent.  Deel deze foto met je collega Marketeers en hang de foto met naam op opvallende plekken in je organisatie op.


Met de bovenstaande tips  kan de Buyer Persona een stuk beter geïdentificeerd worden. Maar ben je hiermee voldoende geholpen? Probeer anders eens het Buyer Persona Template in te vullen. Succes en laat ons weten of je eruit komt. We helpen je er graag mee verder.

Download Checklist Buyer Persona

 

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates