Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

8 nuttige tips voor het uitbreiden van jouw social media reach

8-mei-2017 13:14:00 Topics: Social media, Twitter, Content marketing, Facebook, LinkedIn

8 nuttige tips voor het uitbreiden van jouw  social media reach

Het uiteindelijke doel van Social Media? Meestal is dat het binnenhalen van nieuwe klanten.

Om van je social media een bron van nieuwe klanten te maken moet je eerst zorgen dat men je hoort! Dit betekent dat je likes, volgers en delers moet verzamelen op Facebook, Twitter, LinkedIn en andere Social Media kanalen. Want: hoe meer volgers, likes en delers je hebt, hoe groter je bereik is. En hoe meer mensen je horen, hoe groter de kans dat daar iemand tussen zit die jij kan helpen!

Voordat je dus nieuwe klanten via Social Media kunt krijgen, moet je voor bereik zorgen. En dus voor volgers!

Eerste stappen

Natuurlijk kun je er voor kiezen om de eerste paar honderd volgers te kopen. Op deze manier zou het kunnen dat het balletje gaat rollen. Maar de truc is nou juist om volgers echt te verdienen!

Waarom? Volgers kopen is heel gemakkelijk, maar vaak krijg je dan nepaccounts of inactieve accounts. Het enige wat je hieraan hebt, is dat je een hoog aantal volgers hebt. Maar qua inhoud stelt het niks voor. Deze volgers zijn niet begaan met de content die jij deelt en daar haal je uiteindelijk dus ook geen business uit.

Daarentegen zijn volgers die je echt verdiend hebt, wel betrokken. Zij zullen eerder jouw berichten liken, delen of klikken op een link naar je website. Dit kost in het begin dus wat meer moeite, maar uiteindelijk heb je hier veel meer aan!

Om je hiermee op weg te helpen zijn hier acht nuttige tips voor het uitbreiden van jouw social media reach!

1.      Maak een ranking van op welk sociaal medium je buyer persona zich het meest bevindt.

 

“Op welke sociaal kanaal moet ik me nou focussen?” Dit is een vaak gehoorde vraag. Het beste is om op alle kanalen aanwezig te zijn, maar je te focussen op die waar jouw buyer persona het meest aanwezig is.

Marketing Meesters Blog Jumbo.pngZorg wel dat je overal up-to-date en actief blijft. Heb je wel eens gehad dat je met een probleem zat en dit wilde Tweeten naar een bedrijf, waarna je er achter kwam dat ze geen Twitter hebben? Nou ik wel! Niet alleen is dit enorm frustrerend, het komt vooral onprofessioneel over. Supermarktketen Jumbo voorkomt dit door aanwezig te zijn op Twitter, Facebook, Linkedin, Instragram en Pinterest!

Hoe groot je organisatie ook is, in welke branche je ook werkt of welke doelgroep je ook bedient, men zal over je praten of over je willen praten op elk sociaal medium. Daarom is het belangrijk dat je hen tenminste de mogelijkheid geeft om via elke weg contact met je te zoeken.

Om de tijd die je besteedt aan social media zo nuttig mogelijk in te zetten, is het handig om de meeste energie te gebruiken voor het medium waar je buyer persona het meest gebruik van maakt. Om hier achter te komen kun je de volgende stappen ondernemen:

  • Vraag het bestaande klanten;
  • Doe een marktonderzoek onder een anonieme populatie;
  • Kijk goed naar waar je concurrenten hun content delen.

 

2.      Optimaliseer je sociale profielen

Het is altijd belangrijk om te bedenken hoe je het maximale uit je social media profielen haalt. Dit houdt in dat je een duidelijk herkenbare username neemt, een duidelijke profielfoto hebt (zoals het logo van je organisatie), een duidelijke omschrijving van wat je doet en last but not least: zet altijd een link naar je website erbij! Tot slot is het zaak dat wanneer je wat plaatst je zo veel mogelijk keywords die linken naar jouw business gebruikt. Dit is een goede manier om beter gevonden te worden in Google en andere zoekmachines.

 

3.      Promoot je sociale kanalen, overal!

En bij overal, bedoelen we ook overal: op pagina’s op je website, op je blog, op het raam van je winkel (mocht je die hebben), op visitekaartjes, in e-mails, etc… Om het je gemakkelijk te maken hebben de meeste social media sites een ‘follow’ button die je zo kunt gebruiken!Marketing Meesters Blog Twitter Facebook.png

Daarnaast kun je ook je ene sociale kanaal gebruiken om het andere te promoten! Op die manier zorg je ervoor dat je volgers op Twitter je fans worden op Facebook, je volgers op Instagram en zo verder.

 

4. Voeg share-buttons toe aan al je content

 

Marketing Meesters Blog Sharing Buttons.pngNet zoals dat je zelf je sociale aanwezigheid promoot, moet je er voor zorgen dat andere dat ook kunnen. Zorg dus dat er ook altijd deel-knoppen te vinden zijn bij bijvoorbeeld je blogs! Op deze manier is de kans groter dat je een groter publiek bereikt dan alleen je eigen volgers. Mochten deze mensen de content die je deelt dan ook leuk vinden, levert dat direct weer nieuwe volgers op!

5. Deel waardevolle content


Alleen je aanwezigheid promoten is niet genoeg. Je zult er voor moeten zorgen dat je het waard bent om te volgen. Zorg dus dat je Tweets, Facebook posts en LinkedIn updates bestaan uit waardevolle, nuttige content. Probeer niet continue de focus op je product of dienst te leggen, maar voorzie je volgers van educatieve informatie welke de potentie heeft om nieuwe fans en volgers aan te trekken. Hierbij vier tips om je te helpen dit in de praktijk te brengen:

1. De 80/20 regel

Wanneer je twijfelt, gebruik dan de 80/20 regel. Deze regel houdt in dat 80% van de content die je plaatst op social media nuttig en waardevol moet zijn voor je publiek. 20% kan gaan over jezelf. Zorg er wel eerst voor dat je een trouwe groep volgers krijgt, waar je eerst een tijd waardevolle informatie mee gedeeld hebt, voor je over jezelf begint!

 2. Post gevarieerde content

Het is heel belangrijk om te variëren in je content. Zorg dat je content fris, afwisselend en boeiend is en hou daarbij trends goed in de gaten. Op deze manier hou je de buyer persona continue geboeid.

Een uitstekend voorbeeld hiervan is Coolblue. Wanneer je naar hun Facebook-pagina gaat zie je een goede variatie aan content. Ze wisselen foto af met video en tekst. En hebben het over zichzelf, hun producten en producten in het algemeen.

3. Maak je content visueel aantrekkelijk

Marketing Meesters Blog Beautiful Content.pngJe content moet interessant zijn, maar het moet er natuurlijk ook goed uit zien! Wanneer je bijvoorbeeld een foto toevoegt aan jouw tekst, is de kans al 44% groter dat jouw buyer persona er op gaat klikken! Ook hierbij is het belangrijk om te variëren. Wissel dus foto’s af met video, korte stukjes tekst of een uitgebreide blog.

 4. Vermaak je volgers!

Last but not least, gebruik Social Media niet alleen om je volgers te informeren, maar ook om ze te vermaken! Grappige/leuke berichten zijn vaak de berichten die het meest gedeeld, geliket en onthouden worden. Zoals bijvoorbeeld deze mooie foto van een zonsopgang genomen vanuit een KLM-cockpit:

Marketing Meesters Blog KLM.png6. Connect met volgers en iedereen die over je praat

Bij de meeste sociale netwerken gaat het voornamelijk om connecties maken en interactie hebben. Naast dat je op reguliere basis educatieve en leuke content deelt, is het ook van belang dat je de aanwezigheid en interactie met je buyer persona monitort. Op deze manier bouw je een loyale trouwe groep van volgers en fans op.

Doe dit door vragen te stellen en mee te denken in verschillende discussies. Houd daarnaast goed bij wanneer mensen je username, de naam van je bedrijf of hashtags noemen. En wanneer iemand je direct aanspreekt met een @-mention, neem dan de tijd om hierop te reageren. Bedank ze voor complimenten, beantwoord de vragen die ze hebben en reageer op negatief commentaar.

 Dat laatste is soms wel eens een uitdaging. KLM is een goed voorbeeld van hoe om te gaan met kritiek:

Marketing Meesters Blog KLM Facebook.png

 7. Zoek, volg en bouw relaties met personen in je eigen branche

 

Social Media is een uitstekende manier om leiders binnen je eigen branche te zoeken en te volgen. Dit kunnen personen zijn of andere merken, die wellicht weer interessante content plaatsen voor jou.

Ook het volgen van invloedrijke personen of bloggers binnen jouw branche kan verschillende voordelen hebben. Waarschijnlijk hebben zij dezelfde volgers als die jij zou willen, dus is het goed om te kijken met welke content zij hun volgers aantrekken en blijven boeien. Wellicht zou je hier iets van kunnen delen, waardoor jij ook deze personen kunt bereiken.

Hoe vind je deze personen? Dit zijn een paar plekken waar je kunt beginnen:

Twitter
Marketing Meesters Blog Twitter.pngHet is vrij eenvoudig om op Twitter belangrijke personen te vinden binnen een bepaald onderwerp. Wanneer je zoekt op een kernwoord van het onderwerp en je scrolt door ‘Top’ tweets, zie je de tweets die het meeste verbintenis hebben met jouw kernwoorden. Wanneer je onder de tab ‘Accounts’ kijkt, zie je een lijst met accounts die matchen met jouw kernwoorden.

Daarnaast is het je wellicht opgevallen dat Twitter zelf ook voorstellen doet voor wie te volgen. Deze lijst vind je aan de rechterkant van je persoonlijke tijdlijn. Deze accounts zijn geselecteerd door een algoritme die kijkt naar de accounts die in het verleden bent gaan volgen. Hier zullen dus lang niet alleen maar relevante accounts tussen zitten, maar het is zeker de moeite waard om ook hier even door heen te scrollen.

LinkedIn
Marketing Meesters Blog LinkedIn.pngDoor gebruik te maken van de ‘Groepen’-functie in LinkedIn zorg je voor een hoop kansen om connectie te maken met belangrijke personen. Je hoeft niet te starten met zelf een groep te maken, het is veel nuttiger om eerst energie te steken in het zoeken naar groepen die relevant zijn voor jouw business. Vanuit daar kun je vervolgens ook weer connecties maken met andere in die groep.

De truc met LinkedIn is om geen connecties te maken met mensen die je niet kent. Zorg dus dat wanneer je in een groep zit, je eerst een tijdje mee praat met discussies voordat je mensen individueel een uitnodiging stuurt.

Facebook
Marketing Meesters Blog Facebook.pngConnecties maken via Facebook kan wat lastiger zijn dan via Twitter of LinkedIn, omdat Facebook wat minder die netwerkcultuur heeft die LinkedIn wel heeft en je bij Twitter makkelijker een soort niet-wederzijdse connectie kan maken. Daarnaast is contact maken met vreemden toch wat minder gebruikelijk op Facebook dan op Twitter of LinkedIn.

Om deze redenen, is het beste advies bij Facebook om content te plaatsten die het waard is om te delen. Op deze manier komt je pagina onder ogen bij personen die je pagina nog niet geliket hebben en vergroot je het bereik.

8. Neem een echte social media tijger in dienst!


Er komt een hoop extra kijken bij het optimaliseren van je social media strategie binnen je bedrijf. Het is niet meer te doen om social media ‘er even bij te doen’, helemaal nu de verschillende trends zich in razend tempo opvolgen.

Uiteindelijk zal een toegewijde Social Media manager die je accounts en profielen onderhoudt, bovenop de laatste trends zit en goede content plaatst, de beste oplossing zijn.

Marketing Meesters Blog Social Media.pngHet vinden van een geschikt persoon kan een lastig proces zijn. Ten eerste moet er budget voor vrij gemaakt worden, maar bewegen social media marketeers niet altijd direct de grafieken waar CEO’s zich op focussen. Daarnaast moet je iemand zien te vinden met de juiste skills.

Een goede social media marketeer is: een content maker, een marketing analist, een nieuws junkie, een representatieve customer service medewerker, een community manager, funnel marketeer en projectmanager!

Tot slot:

Het opbouwen van jou social media bereik zal wat tijd in beslag nemen, maar als je toegewijd bent tot de acht stappen, beloven wij je dat je resultaat gaat zien!

Heb je zelf nog tips voor het uitbreiden van je social media bereik? Deel die met ons en wij delen hem met onze community! Of twijfel je over een bepaalde aanpak? Vraag ons geheel vrijblijvend om onze mening! ;)

En wil je meer te weten komen over hoe je een goeie social media strategie opzet? Lees dan ook eens onze Succesgids Online Marketing, waarin onder andere wordt ingegaan op zoekwoorden strategie en hoe je de Social Media prestaties kan meten!

Download het E-book

 

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates