Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

Blunders en buyer persona's

3-apr-2017 21:25:00 Topics: blog, contentcreatie, buyer persona, onderscheidend

Blunders en Buyer Persona's

Durf jij ze te vertellen? Jouw blunders? Eerlijk gezegd pas ik de control-alt-delete combinatie regelmatig toe in mijn geheugen, want ik wil ze gewoon niet onthouden, die blunders. Toch beging ik laatst een blunder, die ik maar niet kan vergeten.

Ja, nu blijf je natuurlijk doorlezen omdat je mijn blunder wilt weten! Zou ik ook doen, want blunders zijn vaak om te (glim)lachen. Oké, ik beloof je dat ik je twee blunders vertel. De rest van mijn blunders ben ik vergeten ;-) 

Rake blunder
Als context voor blunder nummer 1 moet je weten dat ik vroeger op school niet goed in sport was. Als er groepjes gekozen moesten worden, bleef ik – als het om sportprestaties ging – meestal over. Dat is vast de reden dat ik nu kies voor individuele sporten zoals skiën en fitness-varianten: niemand heeft last van mijn eventuele slechte prestaties. Maar goed, stel je een buitenveld voor en een klas middelbare scholieren. Ze spelen slagbal of honkbal, of zoiets. Nu had ik sowieso al een hekel aan buitengym, maar nog meer aan slagbal want ik raakte geen bal met die knuppel en gooien kon (kan) ik ook niet. MarketingMeesters Stokbrood Buyer persona's.jpgDus toen ik als 16 jarige met mijn beste vriendin en haar ouders op vakantie in Frankijk was, maakte ik me ook geen enkele zorgen toen ik als volleerde slagvrouw met een vers stokbrood in het rond zwaaide. Geen bal zou ik raken, geen enkele kans met zo’n gymreputatie. Totdat …. ik een enorme uithaal maakte en met flinke snelheid mijn knapperige stokboord tegen het hoofd van de moeder van mijn vriendin sloeg. Raak! Ai! Een blunder om snel te vergeten….

De tweede en laatste blunder die ik hier ga vertellen, is er een die niet eens voor zo heel veel schaamrood zorgde. Nu niet stoppen met lezen, want het is er wel één die mij, en misschien jou ook, de ogen opent…

Anders zijn loont
Daar gaat ie: blunder twee. Hoe ziet jouw sportschool er uit? Die van mij is nagelnieuw en heeft uitzicht op de plaatselijke voetbal- en hockeyvelden. Sporten waarin ik nooit zal uitblinken, want je kunt je nu natuurlijk wel voorstellen dat een hockeystick een héél gevaarlijk sportattribuut voor mij is. Maar goed, we zijn in de sportschool en ik doe een uurtje XCO, een bodyfitness-programma. Mijn medesporters en ik zijn niet über-hip maar we dragen wel allemaal een strakke outfit. Zo ik die avond ook: zwarte driekwart broek en knalblauw shirt. We complimenteren elkaar nooit met onze outfit. Niet omdat we niet aardig voor elkaar zijn, maar omdat we daar helemaal niet op letten. Tot ik die ene avond mijn knalblauwe shirtje binnenste buiten droeg. Natuurlijk met die frisse witte was- en maat labels aan de buitenkant. Toen kreeg ik ineens wél commentaar op mijn outfit….

MarketingMeesters Waslabel Buyer Persona's.jpgEen kleine blunder (ik heb de rest van de les gewoon ‘binnenste buiten’ gesport), maar wat mij aan het denken zette, is het feit dat als je iets doet dat anders is dan wat de massa doet, je reacties krijgt. Niets nieuws zal je zeggen. Extreem geklede mensen vallen ook op, mensen met een zichtbare handicap ook. Ja, je hebt gelijk. Maar wat mij bezighoudt is de vraag waarom we niet méér gebruikmaken van het feit dat anders opvalt. Er is niets mis met regelmaat en checklists, content kalenders en natuurlijk zijn draaiboeken reuzehandige tools, maar het gevaar van vaste patronen is dat je onbedoeld wegglijdt in anonimiteit en je niet meer onderscheidt. Interessant om op door te gaan, want waarmee trek je de aandacht van jouw ideale klant, jouw buyer persona?

Buyer persona’s: wie is jouw ideale klant?
Een strikvraag: ben jij (ook) iemand die standaard elke maand een nieuwsbericht of blog op je website plaatst?MarketingMeesters Aandacht buyer persona's.jpg Lees je nieuwsberichten/blogs van het afgelopen jaar maar eens door en maak je een overzicht van onderwerpen waarover je schrijft? Herken je een patroon of zie je voldoende afwisseling? Over wie of wat schrijf je: over jouw bestaande klanten, over je bedrijf, jouw product of dienst? Wissel je regelmatig af? Schrijf je ook wel eens over je bedrijfsgrenzen heen, waardoor je ook andere mogelijk interessante klanten aantrekt. Belangrijk is dat je weet voor wie je schrijft: de klanten die je al hebt, of voor de klanten die je nog niet hebt, maar wel graag wilt hebben. Wie zijn jouw ‘buyer persona’s’, jouw ideale klanten eigenlijk? En bereik je die met de content die jij (online) deelt? Misschien trek je wel meer lezers als je bijvoorbeeld eens schrijft over jezelf of je collega’s, tenslotte zijn jullie ook gewoon mensen die zoeken naar de beste manier om het leven gemakkelijker, fijner of leuker te maken. Toch? Durf jij anders dan anderen te zijn, je kop boven het maaiveld uit te steken, uit de toon te vallen door bijvoorbeeld je blunders te delen of door te vertellen over wat jij als persoon belangrijk vindt in het leven?

Het is het proberen waard: doe eens iets anders dan anders en kijk wat er gebeurt. Verras en laat je verrassen! Pas op: het kan je klanten opleveren.

Tip!
Probeer eens het volgende buyer persona template in te vullen. Succes en laat weten of je eruit komt. We helpen je er graag mee verder.

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates