Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

Waarom mensen liken, delen en reageren op jouw Facebook posts

6-jun-2016 15:30:00 Topics: Social media, Facebook

4 jaar geleden was het algoritme van Facebook nog niet zo geavanceerd als dat het nu is. In 2012 zag je namelijk elke post van ieder bedrijf die je had geliked. Dit zorgde er automatisch voor dat je als bedrijf meer likes op je Facebookpagina kreeg, want iedereen zag je geplaatste bericht wat zorgde voor een hoge postreach. Hedendaags is dat anders door de komst van Edgerank. Edgerank is het bedrijf achter de schermen bij Facebook dat bepaalt wat wel en niet in de tijdlijnen van lezers terecht komt. Hierdoor kan het voorkomen dat jouw geplaatste bericht slechts aan 1% van je volgers getoond wordt. Spannende/leuke verhalen worden getoond aan meer volgers, saaie verhalen minder. Instagram krijgt tegenwoordig speciale bedrijfaccounts, waardoor jij je makkelijker als bedrijf kan aanmelden. Het is daarom zaak om de kern te weten waarom mensen liken, delen en reageren op jouw facebook bericht. We beginnen met de dingen die je absoluut NIET moet doen.

Don'ts

Aangezien Edgerank je berichten verbergt als ze niet interessant zijn, is het handig om te weten waarom je bericht niet interessant gevonden kan worden. Dit kunnen de volgende redenen zijn:

  1. Je bericht bestaat alleen uit tekst. Af en toe een post met alleen tekst kan wel, maar ondersteun het met een emoji of een afbeelding. Dit zorgt voor meer interactie.

  2. Jouw berichten gaan tevaak over het verkopen van goederen. Doe dit vooral niet! Als iemand iets van je wil kopen, gaat diegene wel naar je website. Prikkel je followers met een leuk verhaal, dan komt het verkopen vanzelf.

  3. Je praat alleen maar over je eigen bedrijf. Je volgers willen juist graag dat je hun kennis verruimt door iets te vertellen wat ze nog niet weten. Als voorbeeld: je werkt bij een ziekenhuis dat, uiteraard, als doel heeft mensen te genezen of het voorkomen van ziektes. Je kunt dan een artikel schrijven over hoe hardlopen de gezondheid positief van pas komt.

  4. No pay no cure. Uit onderzoek is gebleken dat hooguit 16% van je berichten in de news feed van facebook komt. Als je geen advertentiegeld uitgeeft, zul je nooit al je followers bereiken. Nu wil ik niet zeggen dat je al je geld in advertentie's moet gaan steken, maar je zult wel moeten weten dat je nooit al je volgers gratis zal bereiken.

 

ben_en_jerry.png

Do's

Maar hoe dan wel?

Er zijn een aantal redenen waarom mensen het ene bericht wel liken, en het andere bericht niet.

1. Zorg dat je niet een grijze muis bent tussen alle andere bedrijven! Be different. Zorg ervoor dat je geplaatste bericht leuk om te lezen is en dat je lezer er plezier van ondervindt. Zie hiernaast een leuke post van Ben & Jerry’s.

2. Benader je trouwe volgers en laat zien dat je als bedrijf ook een gezicht hebt. Humor is een belangrijke factor voor interactie bij je social media post.

3. Wissel foto's, video's, status met alleen tekst en een link naar je website juist af om zo je volgers te prikkelen.

4. Analyseer je score via de website: Likealyzer.com

Share

Ben je er al uit waarom de ene post wel wordt gedeeld en de andere niet? Dit vroegen andere mensen zich ook af en die hebben een onderzoek hiernaar gedaan. Results? Check ze hieronder:

  1. Je volgers willen iets kunnen winnen. Like & Share acties zijn razend populair onder je volgers. Maar let op: doe dit niet te vaak en maak altijd de winnaar bekend.

  2. Ze willen waarde toevoegen aan hun eigen vrienden en deze ook entertainen. Zorg dus voor een informatieve en grappige post tegelijkertijd.

  3. De voornaamste doelen waarom iemand een post deelt (vul de puntjes maar in!):

“People share great content because it makes them look ______"

  1. good
  2. smart
  3. controversial
  4. connected
  5. funny
  6. insightful
  7. a go-to resource

Interactie

Tot slot, het verkrijgen van reacties op je social media post. Door middel van de onderstaande trucks gaan we proberen om vele reacties te krijgen op je geplaatste bericht! BenieuwdSocial_media_example.png? Noteer het volgende :

  1. Vraag je vraag creatief! Zie hiernaast een voorbeeld.

  2. Moedig user generated content aan. Hiermee wordt bedoeld dat je je followers aanmoedigt om in actie te komen. Starbucks maakte in 2014 een evenement aan, waaraan iedereen kon meedoen. De bedoeling was dat ze de witte beker van Starbucks moesten versieren en op social media moeten zetten met hashtag whitecupcontest. Dit was een groot succes! Nou is het voor een bedrijf als Starbucks gemakkelijker, maar je weet nu wel wat voor content je moet uploaden!

  3. Post relevante content. Stel dat Nederland tegen België gaat voetballen en je bent een banketbakker, kan je een oranje gebakjes maken en rode gebakjes. Zet die op Facebook en vraag aan je volgers wie er gaat winnen die avond. Wedden dat je veel reacties krijgt?

Ben je overvallen door alle informatie en heb je nog een aantal vragen? Of ben je enthousiast geraakt om meer te leren over een social media strategie? Wij houden gratis Masterclasses, waarin we jou persoonlijk kunnen vertellen welke strategie bruikbaar is voor jouw organisatie.

Masterclass Social Media

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates