Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

WhatsApp voor jouw vrienden en familie, maar ook voor jouw klanten?

21-jun-2016 12:46:02 Topics: Social media, Marketing, blog, WhatsApp

 

WhatsApp_Logo_2.pngWhatsApp is misschien wel 's werelds snelst groeiend communicatieplatform. De applicatie die in 2010 is gelanceerd, heeft nu meer dan 30 miljard dagelijks berichten. Dit is het dubbele van het aantal dagelijkse berichten per dag op het in 2004 opgerichte Facebook. Met zoveel berichtenverkeer en meer dan 700 miljoen actieve gebruikers, kan je bijna niet deze voor de hand liggende zakelijke kans aan je voorbij laten gaan. Toch? In deze blog zijn 5 manieren om WhatsApp in jouw bedrijf te integreren toegelicht.

 


We zijn misschien vertrouwd met WhatsApp’s voordelen met betrekking tot het in contact komen met onze familie en vrienden, maar velen van ons zijn niet bekend met wat WhatsApp de zakelijke professionals kan bieden. In februari 2016 vierde WhatsApp haar 1 miljardste gebruiker. Deze 1 miljard gebruikers zijn over de hele wereld terug te vinden, met als grootste WhatsApp gebruikersmarkten: Zuid-Afrika, Spanje, Mexico en Hong Kong. Begin 2016 kondigde WhatsApp ook een
belangrijke verandering screen-2.pngaan in de manier waarop de applicatie wordt aangeboden; het werd volledig gratis voor alle gebruikers! In het verleden moesten gebruikers een eenmalige bedrag van 99 cent betalen na één jaar gebruik van het programma. Nu, is de applicatie voor iedereen gratis. Dit betekent niet third-party advertising, maar meer mogelijkheden voor jou en jouw bedrijf!

WhatsApp zoekt mogelijheden om samen te werken met bedrijven om B2C communicatie mogelijk te maken via haar platform. Wat zal worden aangeboden is nog onduidelijk, maar tot nu toe lijkt WhatsApp in de voetsporen te treden van haar Chinese tegenhanger: WeChat. WeChat biedt bedrijven de mogelijkheid om 1-4 keer per maand, afhankelijk van hoeveel ze betalen, via haar service berichten aan klanten te versturen. Met dit in het achterhoofd en de reeds beschikbare functies van WhatsApp, ga ik in deze blog in op de 5 belangrijkste manieren voor een succesvolle implementatie van WhatsApp in uw sociale media strategie. Je zal niet langer twijfelen over de vraag of WhatsApp het platform is voor uw bedrijf!

Het multimedia platform biedt een verscheidenheid aan functies, van het zenden van video's, stemopnames en foto’s tot eenvoudige tekst in combinatie met emojis. Je kan ook groepen met 256 personen creëren om berichten te verzenden naar een groter publiek. Dit kan allemaal worden gedaan met behulp van de mobiele telefoon applicatie, web-versie of zelfs de desktop-versie, dit maakt het voor bedrijven makkelijker om uitsluitend dit platform te gebruiken voor een van de onderstaande suggesties.

1. Persoonlijke Klanten Dienst

Deze optie is persoonlijk, snel en effectief. Je kan klanten een telefoonnummer aanbieden waarop het bedrijf via WhatsApp bereikbaar is. Aangezien de laatste tijd bijna alles via de telefoon afgehandeld wordt, pas jij je op deze manier aan op de moderne klant en vergemakkelijk je hen de toegang tot het bedrijf. Verder zal het helpen bij het opbouwen van persoonlijke relaties met je klanten en kan je hun real-time hulp en ondersteuning bieden die specifiek op hun situatie toegesneden is. Zo kan een klant hulp nodig hebben bij het navigeren door de website of met betrekking tot een product dat hij gekocht heeft. Bovendien, kan je ook altijd telefoneren op WhatsApp, gratis, zonder enige extra kosten!

2. Online Bestellen

Als je je klanten een fysiek product aanbiedt is WhatsApp de plek voor jou! In plaats van een sms of e-mail ter bevestiging te verzenden, kan je dit via WhatsApp sturen. Dit kan ook betrekking hebben op het zenden van updates over waar het product zich bevindt via het delen van de locatie of het versturen van foto's van het pakket dat klaar staat om te worden verstuurd naar de eindgebruiker.

screen-5.png3. Klantenfeedback

WhatsApp kan ook worden gebruikt voor klanten opvolging. Opnieuw contact opnemen met de klant om te informeren naar hun feedback over hun ervaringen met het bedrijf is belangrijk. Dit kan een manier zijn om interesse in het merk te behouden en om op een meer persoonlijk niveau met de klanten om te gaan. Onderzoek heeft aangetoond dat er 40% meer respons is via WhatsApp dan via directe telefoongesprekken.

4. Marketing en Promotie

Er zijn tal van mogelijkheden als het gaat om marketing en dit programma. Echter, zoals het er nu uitziet, is direct reclame maken via dit platform in strijd met de algemene voorwaarden. Toch zijn er verschillende manieren te overwegen om deze toepassing te gebruiken. Wees creatief! Stuur promotie video's of audio-berichten. Dergelijke promotie moet worden gebruikt bij trouwe klanten en geeft exclusiviteit aan uw bedrijf op WhatsApp. Een chatgroep kan hiervoor ook een optie zijn. Een chatgroep kan uit meer dan 200 leden bestaan en kan als een soort gemeenschap dienen. Op deze manier is er een constante herinnering van uw bedrijf, maar je handelt meer als een moderator met af en toe een blog post promotie. Dat betekent dus; minder werk, maar meer betrokkenheid! 

5. Interne communicatie en coördinatie

Ten slotte is de applicatie handig voor interne communicatie tussen medewerkers. Op dezelfde manier zal het voor iedereen een community bieden om contact te leggen en elkaar op de hoogte te houden, ongeacht of het over persoonlijke of werkgerelateerde zaken gaat. Daarom kan het stimuleren van informele communicatie zeer gunstig zijn voor het team.

web-2-frame.png

Dus waar wacht je op? Begin na te denken over de juiste social media strategie om WhatsApp in uw bedrijf te implementeren. En wij zijn er altijd om u hierbij te helpen. Kom anders eens langs bij één van onze gratis masterclasses social media strategie! Klik op onderstaande link om je aan te melden!

Masterclass Social Media Strategie

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates