Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

10 Tips voor het gebruik van Social Media

3-aug-2015 10:00:00 Topics: Social media, Twitter, Digitale strategie, Facebook

Social media is niet meer weg te denken uit je bedrijfsvoering. Uit onderzoek is gebleken dat al meer dan de helft van de ondernemers social media gebruikt. In de meeste gevallen wordt het gebruikt om meer potentiele klanten te bereiken of naamsbekendheid te genereren. De voordelen van social media worden steeds vaker erkend en de toetredingsdrempel is erg laag. Door het stijgende aantal bedrijven dat social media inzet om marketingdoelstellingen te behalen, stijgt ook de vraag naar regels en handleidingen voor het gebruik ervan. Zo blijkt ook dat maar éénderde van de ondernemers een beleid of strategie heeft opgesteld voor social media. Hoe gebruik je de verschillende netwerken zo dat ze daadwerkelijk waardevol worden voor jouw bedrijf?

Hieronder 10 tips voor het gebruik van social media:

Social Media

 

  1. Nog voordat je daadwerkelijk met social media aan de slag gaat, is de eerste stap het formuleren van je doelstellingen. Zet voor jezelf op een rijtje wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Het hoeft niet een heel uitgebreid plan te zijn. Als je maar voor jezelf duidelijk hebt wat je wilt bereiken. Formuleer je doelstellingen SMART zodat je ook kan meten in hoeverre je deze doelstellingen bereikt.

    Smart Doelstellingen
  2. Zodra je eenmaal aan je social media avontuur begint is het van groot belang om er actief mee bezig te blijven. Een enkel account op maar één netwerk dat zo nu en dan iets post is niet voldoende. Social media is niet slechts het visitekaartje van je organisatie, maar een manier om je branding, productontwikkeling, marketing&sales of klantenservice te ondersteunen. 

  3. Verschillende social medianetwerken hebben ook verschillende functies. Er moet natuurlijk een eenduidige lijn in je berichten zitten. Let daarbij op dat je de berichten die je plaatst aanpast aan het platform waar je ze op post.

    Social Media gebruiken
  4. Deel kennis en verstrek informatie waar je volgers ook daadwerkelijk wat aan hebben. Op deze manier presenteer je jezelf als een thought leader binnen jouw branche. Door het delen van nuttige kennis komt je organisatie ook betrouwbaar en professioneel over.

  5. Zorg dat je volgers interactief betrekt bij je berichtgeving. Stel je volgers vragen en nodig ze uit om te reageren of vragen te stellen. Personaliseer je antwoorden zodat je volgers zich gehoord en belangrijk voelen.

    Betrek je volgers
  6. Plan voor jezelf elke maand of kwartaal een moment om de resultaten te evalueren. Kijk in welke mate je doelstellingen behaald zijn en of er eventueel doelstellingen aangepast moeten worden.

  7. Er zijn verschillende tools die goed inzicht geven in de prestaties van je social media. Niet alleen (de gratis versies van) tools als Klout en Buffer, maar ook Facebook zelf biedt hier uitstekende mogelijkheden voor. Met deze tools kun je zien op welke tijdstippen je berichten het meest gelezen worden, welke dagen en welke berichten het succesvolst zijn. Op deze manier kun je je strategie aanpassen en kijken wat je nog beter kan doen om de doelgroep die je aan wilt spreken ook daadwerkelijk te bereiken.

    Social media tools
  8. Maak een goede verdeling tussen zakelijk en privé. Nee, je hoeft je niet als een gespleten persoonlijkheid te gedragen, maar als je bijvoorbeeld op Facebook privé en zakelijke contacten wilt bereiken, zorg dan ook voor een goede mix tussen die twee. Als er (zeker op Facebook) teveel zakelijke berichten tussenstaan, kan dat gemakkelijk overkomen als spam en voor irritaties zorgen.

  9. Zet de stijl van je website ook door op sociale media. Je wilt consistent en duidelijk overkomen en op social media hetzelfde uitstralen als dat je op je website doet.

  10. Zorg dat je profielen op de verschillende netwerken op orde zijn en professionaliteit uitstralen.
Gratis masterclass
Wil je meer weten over social media en hoe je die het beste voor jouw organisatie kan inzetten? Schrijf je dan in voor onze gratis mini masterclass Social Media, en leer wat jouw volgers verwachten. Klik op de afbeelding hieronder.

schrijf je gratis in op onze masterclass social media

 

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates