Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

11 tips om goede landing pages te maken

24-aug-2015 8:38:00 Topics: Inbound marketing, landing page

 

11 eenvoudige (maar cruciale) tips om de perfecte landing pages te maken

Een perfecte landing page maken is niet moeilijk. wat_is_een_goede_landings..pagina_Zolang je je aan een paar eenvoudige richtlijnen houdt gaat het je lukken om te zorgen dat de eerste handel met je potentiële klant gaat plaatsvinden. Ruilhandel wel te verstaan! In ruil voor persoonsgegevens lever je gratis service aan je prospect. Denk aan service zoals een whitepaper over een specifiek onderwerp, deelname aan een gratis webinar of masterclass of een gratis consult.

In ruil voor de kennis die jij verstrekt krijg je gegevens over de geïnteresseerde terug. Je weet bijvoorbeeld een voornaam en een mailadres. Niet om daarna eens gezellig te gaan spammen, maar hooguit een keer te controleren of hij of zij geïnteresseerd is in meer informatie over dit onderwerp. Rustig opbouwen volgens het principe van inbound marketing.

Fasten your seatbelts .. de 11 tips die je helpen een perfecte landingspagina te maken zijn:

1. Zorg dat alle belangrijke elementen aanwezig zijn voor een effectieve landing page

Landing pages worden gebruikt om bezoekers van je website te converteren naar leads door middel van een transactie of door contactinformatie te verzamelen. Om dit te laten gebeuren is het erg belangrijk dat je landing page de volgende onderdelen heeft:

    1. Een titel en eventueel een subtitel
    2. Een korte beschrijving van het aanbod dat je doet. Een aanbod dat zelf direct duidelijk maakt waarom het van toegevoegde waarde is
    3. Minimaal één afbeelding die je aanbod ondersteunt
    4. (Optioneel) ondersteunende elementen zoals testimonials en beveiligingsbadges
    5. En als allerbelangrijkste, een formulier om de informatie van de bezoeker te registreren
elementen_van_een_goede_landing_page

2. Verwijder de hoofdnavigatie

3_verwijder_de_navigatie_op_de_landing_page_Zodra een bezoeker op een landing page komt, is het jouw taak om hem daar te houden. Als er links zijn naar andere pagina’s die de bezoeker de gelegenheid geven ergens anders heen te gaan, dan loop je het risico dat je hem afleidt. Hierdoor krijg je “lead generation friction” en wordt de kans groter dat ze de pagina verlaten voordat ze gegevens achterlaten. En laten we eerlijk zijn, geen enkele zichzelf respecterende marketeer wil dat. Eén van de beste manieren om die 'frictie' te verminderen en de conversionrate op je landing page te vergroten is eenvoudigweg het verwijderen van de hoofdnavigatie op de pagina. Zo simpel kan het zijn.

3. Breng de titel in lijn met de bijbehorende CTA

Houd je teksten consistent in zowel je call-to-action (CTA) als de titel van de landing page. Wanneer bezoekers ergens op je website op een CTA hebben geklikt voor een gratis aanbod en er dan achter komen dat er een addertje onder het gras zit, verlies je hun vertrouwen. En als de titel van de landing page andere dingen zegt dan de CTA, dan raakt de bezoeker verward en wellicht vraagt hij zich af of de link van de CTA naar de landing page wel goed is. Zorg dat je iedere vorm van verwarring voorkomt en zorg voor consistentie in de inhoud van je landing page met de (eerder gedane) belofte op de CTA.

3_CTA_en_header_in_lijn_met_elkaar

4. Less is more

4_less-is-more

Wie kent er niet de uitdrukking “keep it simple, stupid.” Hanteer dat advies ook bij je landing pages. Een rommelige pagina resulteert over het algemeen in een misleide, verwarde en/of overweldigde bezoeker. Over frictie gesproken! Zorg in de plaats daarvan dat je de bezoeker ruimte geeft. Embrace with space. Houd de tekst en de afbeeldingen op de pagina eenvoudig en to-the-point.

5. Benadruk de waarde van je aanbod

5_laat_de_waarde_van_je_aanbod_zien_Benoem de voordelen van je aanbod in een korte paragraaf of in een paar bullets. De beste beschrijvingen gaan over meer dan alleen de kenmerken van hetgeen je (gratis) ter beschikking stelt. Het benadrukt ook de waarde ervan voor je bezoeker. Het nodigt de bezoeker nadrukkelijk uit om tot downloaden over te gaan. Een voorbeeld: Zeg in plaats van “.. bevat specificaties van product XYZ.” dat de download “helpt ontdekken hoe product XYZ je productiviteit met 50% kan laten stijgen.” Als dat dan wel waar is ;)

6. Promoot social sharing

Vergeet niet om de social media sharing buttons toe te voegen, waardoor je je prospects de mogelijkheid geeft om voor jou een stukje van de marketing te doen. ‘Pear-to-pear recommendations’ noemen we dat. Het is vele malen meer waardevol als een bekende iets promoot dan wanneer het iemand van het bedrijf zelf is, dus zorg dat je je bezoekers die mogelijkheid geeft.

Daarnaast is het belangrijk niet te vergeten om de optie te bieden om het per mail email door te sturen.

6_social_sharing

7. Maak meer landing pages om meer leads te genereren

Uit onderzoek van Hubspot is gebleken dat een verhoging van het aantal landing pages van 10 naar 15, zorgt voor een verghoging van het aantal leads met 55% ! De verklaring is eenvoudig: hoe meer content, goodies en landing pages je maakt, hoe meer kansen je hebt om leads te genereren voor je business. Daarnaast betekent het hebben van meer landing pages meestal dat er meer specifieke content is voor specifieke doelgroepen.

7_maak_meerdere_landing_pages_

8. Vraag alleen informatie die je écht nodig hebt

8_vraag_niet_te_veel_informatieJe vraagt je misschien af hoeveel informatie je nodig hebt in je formulieren. Hier is geen ultiem antwoord op te geven, maar het beste is om alleen die informatie te vragen die je echt nodig hebt om iemand als lead te kwalificeren. In het algemeen geldt dat hoe minder velden verplicht zijn, hoe hoger de conversion rate. Hoe meer velden je creëert, hoe meer werk de bezoeker heeft om een conversie te laten plaatsvinden. Aan de andere kant is het ook zo dat hoe meer velden je verplicht stelt, hoe hoger de waarde van de leads is. Ze hebben immers de moeite genomen alles in te vullen. En dat hadden ze er voor over. Kennelijk hebben ze de verwachting gehad dat je aanbod dit invullen waard was!

9. “Verzenden, of Niet Verzenden?”

Die vraag zullen veel bezoekers zich waarschijnlijk stellen. Ga ik op die knop klikken of niet. Juist om die reden is het zinvol een ander woord dan ‘verzenden’ of ‘submit’ op de knop onderaan het formulier te zetten. Als je er over nadenkt wil niemand ‘verzenden’. Wel willen ze datgene ontvangen wat ze in ruil voor de ingevulde gegevens op het formulier verwachten. Bijvoorbeeld: als het formulier wordt ingevuld om een brochure te downloaden, zet dan op de button “Stuur mij een brochure”. Andere voorbeelden zijn: ‘schrijf mij in”, “download het whitepaper” of “stuur mij iedere week de nieuwsbrief”.

Een andere tip is om de button groot, kleurrijk en opvallend te maken. En zorg ook dat het op een knop lijkt waar je op kan klikken.

4_CTAs_zijn_belangrijk

10. Verminder formuliervrees

10_formuliervreesMensen zijn niet meer zo scheutig met het verstrekken van gegevens. Daar hebben grote hoeveelheden spam voor gezorgd en daar zit dan ook niemand op te wachten. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt toevoegen op je landing page om te zorgen dat je bezoekers een lagere formuliervrees hebben:

  1. Voeg een privacy melding toe dat de mailadressen niet worden gedeeld of verkocht
  2. Als je formulier gevoelige informatie vraagt, zorg dan voor een beveiligde verbinding, een veiligheidscertificaat of andere indicaties waardoor de bezoeker weet dat zijn gegevens veilig zijn.
  3. Voeg testimonials of logo’s van bestaande klanten toe. Als je aanbod bijvoorbeeld een gratis proefperiode is, dan helpt het wellicht als je een paar testimonials van klanten over dat specifieke product toevoegt.

11. Zorg dat je formulier er zo kort mogelijk uitziet

11_forms_-_short_and_sweetSoms willen mensen het formulier niet invullen omdat het er lang en tijdverslindend uitziet. Als je formulier veel vereiste velden bevat, zorg dan dat het korter lijkt door de styling aan te passen. Bijvoorbeeld door de ruimte tussen de velden te verminderen of door de titels naast de velden te plaatsen in plaats van erboven. Als je formulier minder ruimte inneemt, lijkt het dat je minder vraagt. En maakt indien mogelijk gebruik van zogenaamde ‘smart fields’ die het formulier automatisch kleiner maken als een bezoeker het betreffende gegeven al eens heeft ingevuld. Haal niet te veel trucs uit want je wil wel eerlijk blijven natuurlijk. 

 

Wil je meer weten over het gebruik van landing pages en hun betekenis in inbound marketing, meld je dan aan voor de gratis masterclass inbound marketing. We verwelkomen je graag, zonder verdere verplichtingen! 

New Call-to-action

 

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates