Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

9 Tips om de vindbaarheid van je website te verbeteren (SEO)

2-jul-2014 22:38:00 Topics: Vindbaarheid website

Zoekmachines, SEO, moeilijk, moeilijk

Wat moet ik doen om te zorgen dat mijn website gevonden wordt? Alles draait om SEO wordt er wel gezegd, maar moeten er dan flinke budgetten tegenaan gegooid worden om advertenties te kopen? AdWords, PPC, etc.? Of kan het ook anders … ?

Het zal je niet verbazen dat het antwoord op die laatste vraag ‘ja’ is. Alleen begint het dan wel bij de vraag waar Google naar kijkt in het bepalen van de ranking van zoekresultaten. Je weet zelf wel dat als je de naam van je bedrijf als zoekterm intikt, de site van je bedrijf veelal vrij hoog in de zoekresultaten komt te staan. Vaak zal je potentiële klant echter niet de naam van bedrijf intikken, bijvoorbeeld omdat hij niet weet dat je een oplossing voor zijn probleem hebt. Hoe kan je site dan toch goed scoren in de ranking?

Zoekresultaten_Digital_Masters


Buyer persona en SEO

In een eerdere blog over de vindbaarheid van websites schreef ik over hoe belangrijk het is je buyer persona te kennen en vooral welke zoektermen die gaat gebruiken. Welke keywords typerend zijn voor je potentiële klant en welke (zoek)vraag of behoefte die heeft. Deze keywords zijn erg belangrijk en moeten daar staan waar Google waarde aan hecht. Daarbij kun je natuurlijk proberen de boel voor de gek te houden, maar zorg dan wel dat ze er niet achter komen. Zo hebben bijvoorbeeld BMW en Toys R Us gemerkt dat Google dat waardeert met een pagerank van 0 ... ! (gevolg: enorme daling van het aantal bezoekers)

Wat je beter kunt doen om te zorgen dat niet alleen het verkeer naar je site toeneemt, maar dat het ook nog eens bezoekers zijn die écht geïnteresseerd zijn in je producten diensten, heb ik hieronder in 9 punten beschreven. 

1 De page title <title>Page_title_Digital_Masters

De page title verschijnt op het tabblad van je browser, bovenaan in het scherm. Zorg voor een page title met de keywords die je buyer persona herkent als mogelijke oplossing voor zijn probleem. Geef iedere pagina een eigen page title. Je hebt tenslotte niet op iedere pagina dezelfde content staan. Kies een titel die de lading dekt in de taal van je buyer persona.

2 Kopteksten <h1> <h2>

De zoekmachine van Google doorzoekt je content en geeft speciale waarde aan de tekst die in de headers staat. Maak daar gebruik van! Zorg dat je de juiste keywords gebruikt die passen bij je buyer persona. 

3 Opmaak

Het is erg belangrijk om een opmaak te kiezen die past bij je buyer persona. Zowel qua kleurgebruik in de tekst als tekstlayout en plaatjes. Om dat goed te interpreteren is het voor de Google zoekmachine handig om de html zo schoon mogelijk te hebben. Probeer zoveel mogelijk opmaak in je stylesheet  (CSS) te regelen, zodat je html makkelijk te interpreteren is voor Google.

4 Afbeeldingen

Gebruik beeldmateriaal. Beelden zeggen veel meer dan woorden. Een zoekmachine kan echter geen plaatjes ‘lezen’, laat staan interpreteren waarover het gaat. Help de zoekmachine hierbij door een goede bestandsnaam te kiezen en door de zogenaamde alt-tekst goed te vullen: met keywords.

5 Meta data

In de meta data geef je een korte beschrijving van de inhoud van de pagina. Deze metadata wordt getoond in het scherm met de zoekresultaten van Google. Deze tekst kan dus van doorslaggevende aard zijn als iemand een link kiest in een rij met zoekresultaten! 

Meta_data_Digital_Masters

6 Domein

Iets anders waarnaar gekeken wordt door zoekmachines is hoe lang je de domeinnaam al hebt. Hoe langer die bestaat, hoe meer vertrouwen Google erin heeft dat het een eerlijke url is. Er zijn bedrijven die allemaal tijdelijke url's gebruiken (als ondersteuning van spam-acties)om tijdelijk veel verkeer naar een andere site te genereren. En dat zit in de hoek van de trucjes waar Google niet van houdt.

7 MozRank

Wat minder makkelijk te beïnvloeden is je MozRank. De Mozrank geeft op een schaal van 0 tot 10 aan hoe ‘belangrijk’ je site wordt gevonden. Dit gebeurt aan de hand van bezoekers maar vooral op basis van links van andere sites naar de jouwe. En je snapt dat het verschil maakt of het een kleine site is van je buurman die naar jouw site linkt of dat het om de site van CNN gaat die zegt dat jouw site iets interessants heeft.

Blogs zijn een prima manier om te zorgen voor links naar je site. Door je blog te delen op (veel bekeken) blogsites kun je je MozRank bijvoorbeeld verhogen.

8 Laatste wijziging

Hoe recenter de laatste wijziging hoe beter. Recente wijzigingen suggereren actualiteit en dat is belangrijk in de zoekresultaten die Google wil presenteren. Een site die al anderhalf jaar ongewijzigd is, kan nog prima actueel zijn, maar hij zal nooit hoog in de zoekresultaten eindigen. Zorg dus voor verse content. Iedere keer weer. Bloggen is een van de manieren waarop je dit kan doen. Maar blijf ook werken aan goodies zoals Ebooks, Whitepapers en checklists.

9 URL structuur

De url-structuur heeft ook invloed op het zoekresultaat. Een subdomein zoals sales.jouwurl.nl doet het beter dan www.jouwurl.nl/sales. Dit is wel een wat meer technisch klusje, maar het draagt wel bij aan de ranking in het zoekresultaat.

Tot slot

Bovenstaande 9 tips helpen je de vindbaarheid van je site te verbeteren. Wil je serieus aan de slag met het aanpakken van je website, kijk dan ook zeker naar ons e-book 10 stappen voor het optimaliseren van je website. Daarmee ga je gestructureerd met je website aan de slag en heb je fors meer kans van slagen. 

 Download je gratis e-book!

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates