Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw marketing strategie en uitvoering. Dat kan social media zijn, lead generation, marketing automation, etc. Deel, reageer, stel je vragen. We horen graag van je!

Crisismarketing voor B2B

10-apr-2020 10:08:28 Topics: Marketing, blog, marketingstrategie, verbeteren, leads, buyer persona

Crisismarketing voor B2B

bokshandschoenenAls iedereen op zijn of haar geld zit, is het lastig zaken doen. Net als veel andere bedrijven heeft ook jouw bedrijf daar ongetwijfeld last van. En toch moeten we wat, want zonder geldstroom gaan we kapot. Maar wat dan? Marketing is vaak één van de eerste dingen die op een laag pitje worden gezet, omdat daar vaak toch niet helemaal duidelijk is hoe het zich nou precies terugverdient. Toch?

Haal het maximale uit je (beperkte) marketingbudget

Nee, ik ga nu niet een pleidooi houden om toch maar full speed door te gaan met het besteden van jouw marketingbudget. Sterker nog, dat is zeer waarschijnlijk niet verstandig. Wel wil ik het hebben over wat je dan wél doet als de marketing op een laag pitje staat. Hoe zorgt je ervoor dat die marketingactiviteiten die nu nog wél gebeuren, de juiste dingen zijn en super effectief zijn? En hoe weet je dat je daar het maximale uithaalt? 

Gebruik de aanwezige kennis/inzichten

Jij of je marketeer gebruikt ongetwijfeld Google analytics en wellicht een marketingtool zoals Hubspot, Marketo, Eloqua, Act-on of één van de vele andere oplossingen, om enig zicht te hebben op wat het effect is van marketingcampagnes. Deze tools kunnen je veel vertellen. Bijvoorbeeld wat in het verleden goed heeft gewerkt en wat er gebeurt met de conversiepercentages als je meer of minder gebruik maakt van bepaalde marketingkanalen. En zeker ook wat er nu in deze crisistijd nog íets doet en wat vooral niet meer.

Weet wat je potentiële klant juist nu nodig heeft

Behalve dat je weet wat voorheen werkte en wat daarvan nu nog (enigszins) werkt, is de wereld van je klanten natuurlijk ook veranderd. Dus stel jezelf de vraag hoe je juist nu je klanten het beste zou kunnen helpen. Eigenlijk dezelfde vraag als die een marketeer meestal aan je stelt, maar nu nog tig keer zo belangrijk. De kans is namelijk groot dat het veranderd is. Dus als je blijft doen wat je deed, is de kans ook groot dat je daar weinig succes mee gaat boeken. 

Denk bijvoorbeeld aan de restaurants die ineens afhaalservice aanbieden. Deden ze nooit, maar dat is op dit moment de enige manier om toch nog klanten te bedienen. Weliswaar is dat nu makkelijk als voorbeeld te noemen en lijkt jouw business wellicht in de verste verte niet op die van een restaurant. Maar toch. Het gaat om de manier van denken. 

Dus de vraag is: wat is voor jouw bedrijf en jouw klanten vergelijkbaar met de afhaalservice? Zowel om je bestaande klanten te blijven bedienen, maar zeker ook om nieuwe klanten te interesseren. Iets dat je eerder niet deed wellicht, misschien zelfs wel uit principe, maar juist nu voor je klanten super handig is. 

Het ei van columbus in crisistijd

Schiet het je al meteen te binnen? Of loop je vast? Je begrijpt dat ik graag met je mee kijk naar deze vraag. Van een afstandje zie je het vaak sneller dan van binnenuit, toch? Om er maar een cliché in te gooien.

Nieuwsgierig hoe dat gaat en hoe ik de beschikbare informatie uit tools over wat wel en niet werkt en het strategische denken vanuit de klant combineer? Klik dan hier of de knop hieronder. Ik vertel je graag meer.

 

Crisis Marketing Sessie

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates