Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

Communiceer met je klanten via social media in 3 stappen

18-apr-2016 16:30:44 Topics: Social media, Twitter, Facebook, Succesfactoren

Onmisbaar, noodzakelijk en essentieel: Social Media Kanalensocial media. 88% van alle bedrijven op aarde gebruiken het, maar hoeveel van die bedrijven zijn actief? Weinig. Hoeveel bedrijven gebruiken social media naar behoren? Nog minder. Wees niet een van hen, dit kost je namelijk klanten. Met deze blog geef ik je een aantal kritische succesfactoren die je een stapje verder helpen. Ik richt mij daarbij niet alleen op frequentie van social media posts, maar ook op inhoud, handige tips en betrokkenheid.

Altijd en overal aanwezig

Een product verkopen anno 2016 gaat niet meer zo eenvoudig als 50 jaar geleden. Met de komst van internet onderzoekt de consument nauwkeurig bij wie hij of zij uiteindelijk het product gaat aanschaffen. SEO is hierdoor ook een belangrijk onderdeel geworden van jouw website. Bijna de helft van jouw klanten heeft op social media gekeken voor meer informatie voordat hij jouw product of dienst heeft aangeschaft. 70% van de bezoekers doorloopt de salesfunnel zonder überhaupt verkopers gesproken te hebben. Enkele (keiharde) statistieken:

  • 60% van bedrijven die op social media actief zijn, heeft daardoor nieuwe klanten geworven.

  • Dè reden waarom consumenten jouw bedrijfspagina volgen: je kanten willen via social media korting krijgen, door bijvoorbeeld een kortingscode te ontvangen. Speel hier handig op in! Klantenservice staat ook hoog in het wensenlijstje van de volger.

  • Enkele keren per week iets posten op social media heeft zeer positieve effecten. Je bestaande en nieuwe klanten zullen zich meer betrokken gaan voelen bij jouw bedrijf. Dit draagt bij aan de professionaliteit van jouw bedrijf.

De basis

Genoeg redenen om erachter te komen wat de Alle social media kanalensuccesfactoren zijn die een grote rol gaan spelen in de toekomst om van jou een ware Social Media Expert te maken! 

Stap 1: Het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt, je moet een Facebook pagina hebben. Dit is namelijk de basis. Twitter? Jazeker! Heb je veel tijd over? Maak een LinkedIn, Google+, Pinterest en Instagram account aan. Snapchat is ook platform dat veel groei doormaakt.

Tip: Zorg voor een duidelijke foto als profielfoto (je bedrijfslogo bijvoorbeeld) en bedrijfsinformatie.

Stap 2: Frequentie van berichten. Het is belangrijk dat jouw leads en klanten genoeg leesvoer hebben, maar ga niet te hard van stapel. Je wilt tenslotte niet dat jouw posts als spam gezien worden, dit gaat je “likes” kosten. Hoe vaak moet je dan iets posten? Zorg als streefwaarde dat je minimaal 1 keer per dag op Social Media iets zinvols zet. Op Twitter kan je zelfs 3 tot 4 posts plaatsen per dag.

En hoe verder?

Ik hoor het je al denken. Wat moet er in vredesnaam in een post? Don’t worryStap 3 bestaat uit een aantal tips om jou op weg te helpen:

  • Geef je bedrijf een gezicht. Maak een selfie. Post het op social media. Mensen komen nou eenmaal sneller op iets af, als ze ergens vertrouwd mee zijn, bijvoorbeeld een gezicht.

  • Geef een sneak preview op jouw pagina. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld: post op maandag: een ingepakt pakketje. Laat je volgers vervolgens raden wat het zou kunnen zijn (betrokkenheid!). Post op vrijdag: maak bekend wat erin het pakketje zit. Maak het persoonlijk, en reageer zoveel mogelijk op berichten van bezoekers van jouw pagina.

  • Post leuke weetjes op jouw pagina over jouw dienst of product of over zaken die voor jouw (potentiele) klanten interessant of van belang zijn.

  • Geef statusupdates van wat jouw bedrijf vandaag gaat doen, of heeft gedaan.

  • Vier mijlpalen met je volgers. Denk aan bijvoorbeeld je 1000’ste klant, je 1000’ste like. Noem maar op. Dit kun je leuk doen met een foto of video.

  • Gebruik de social media van je medewerkers. Lees hier waarom.Houten iconen social media

Denk eraan: Het zijn social media, dus zorg dat je sociaal bent. Laat zien dat je een medelevend bedrijf bent, en echt om de klant geeft. Hierdoor heeft de volger meer interactie met jouw pagina door bijvoorbeeld een review te schrijven of een post te liken. Als die persoon dat eenmaal heeft gedaan, zien al zijn vrienden dat ook. Dit zorgt voor een positieve kettingreactie waardoor je pagina veel views krijgt. Jouw taak: volgers omzetten in klanten.

Push & Pull

Een korte terugblik geeft aan dat je nu weet welke sociale kanalen je moet hebben, hoe vaak je iets moet posten en wat je moet posten. En nu, zoals bij vele andere, kan je social media marketing alsnog volledig falen. En dit kan allemaal verholpen worden door iets kleins. Iets simpels. Lees het zelf maar: ‘Ga er niet vanuit dat mensen uit zichzelf actie ondernemen, spoor ze aan om iets te doen'. Hoe simpel het ook klinkt, zeg dat de volgers iets moeten doen. Interactie. Zeg tegen de volgers “Ga naar mijn website”, “Koop mijn product” of “Like en deel mijn post”. Hoe gek het ook klinkt: als je het niet vraagt, gebeurt het niet.

Last but not least: participeer in online groepen die in dezelfde branche zitten als jij. Zet een leuke post neer in een groepspagina van facebook of LinkedIn. Je zult veel engagement verkrijgen van andere mensen!

Meer informatie?

Voor meerdere succesfactoren, strategieën en tips sta ik je graag bij in een van onze gratis masterclasses! In deze masterclass komt naar voren hoe jij jouw social media moet gaan beheren. Waar wacht je nog op? Klik op onderstaande link en ik zie jou binnenkort bij onze masterclass!

Masterclass Social Media

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates