Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

Het geheim van social media

15-jan-2014 23:07:00 Topics: Social media

Wat is de reden dat social media zo snel zo populair is geworden? Wat is het 'geheim' van social media?

Wanneer acht van de tien Nederlanders dagelijks bezig zijn met Facebook, Twitter en verschillende andere socialmediasites, dan moet ‘het’ wel heel erg aantrekkelijk zijn. We spenderen immers uren online.Maar wat is ‘het’? Waarom zijn social media zo verschrikkelijk populair? Waarom voelen mensen de constante behoefte om alles wat ze gedurende de dag beleven te delen via social media? Wat is de motivatie achter deze grote tijdsbesteding? De verklaring voor de onwaarschijnlijke populariteit van social media moet gezocht worden in een combinatie van contact maken en informatie delen.

social media is meer dan follow like en share

LinkedIn is een super online Rolodex

Toen aan gebruikers van social media in 2011 werd gevraagd waarom zij die zoveel gebruikten, hadden de meeste antwoorden te maken met ‘in contact zijn’. Niet de media, maar wij mensen zijn sociaal. Contact maken is een basisbehoefte die in ons als mensen ingebakken is. Al vanaf onze geboorte maken we contact met mensen. Oogcontact, lachen en huilen ontwikkelt zich verder tot gesproken taal en lichaamstaal. Zodra we kunnen, en zo vaak als we kunnen, willen we in contact staan met andere individuen en groepen. Contact en reageren op anderen maakt een groot deel uit van onze identiteit.

Mensen maken met veel mensen contact. Grote groepen passeren tijdens ons leven, wat al begint op de kleuterschool. Het is onmogelijk om met al die oud-klasgenoten, collega’s en andere vrienden alle jaren in contact te blijven. Zelfs met traditionele hulpmiddelen als de telefoonklapper of het persoonlijk adresboek als geheugenhulp. (Online) technologie biedt al jaren een prima alternatief voor de papieren varianten. Met name voor de zakelijke contacten functioneert LinkedIn als online Rolodex.

redenen voor social media gebruikNiet het bijhouden van de contacten, maar het contact maken met die personen vormt de basis onder het succes van social media. Uit bovenstaande studie blijkt dat het in contact zijn met huidige vrienden en familie veruit het belangrijkste aspect wordt gevonden van het gebruik van social media. ‘Hoe zou het toch zijn met ...?’ komt hier als tweede direct achteraan, in de vorm van opnieuw in contact komen met voormalige vrienden en bekenden met wie we het contact zijn verloren. In deze groep bevinden zich ook oud-klasgenoten die vaak eenvoudig te vinden zijn als je maar een naam weet. En hoe leuk is het niet om eens te zien wat er van die schuchtere jongen vooraan in de klas is geworden? Of het mooiste meisje van de klas ...

Facebook is ontstaan – wanneer we de film The Social Network mogen geloven – uit frustratie van de oprichter Mark Zuckerberg. Zuckerbergs vriendin verbreekt de relatie en noemt hem arrogant. ‘Het lef!’, zo vindt hij. Woedend kruipt hij thuis achter zijn computer en maakt met behulp van een vriend een website waarmee de meest populaire student(e) van de campus kan worden bepaald door het kiezen van een uit telkens twee portretten – foto’s die hij en passant ‘steelt’ van diverse onbeveiligde servers. Die eerste nacht wordt de site al ruim 20.000 keer geraadpleegd en gaat de server van Harvard University plat. Zuckerberg breidt zijn site verder uit met onder andere mogelijkheden om te zien wie, waar, welke colleges volgt. TheFacebook zoals de site aanvankelijk heet – is meteen een groot succes. Wanneer vanaf 2006 het inmiddels hernoemde Facebook niet alleen voor studenten maar voor iedereen toegankelijk wordt, breekt het binnen no time ieder mogelijk gebruikersrecord.

the social network

Wat is de overeenkomst van Facebook en chocolade?

Facebook is een wereldwijd voorbeeld van contacten maken. Meer dan een miljard
mensen maken hier gebruik van. Dat is een kleine 10% van de gehele wereldbevolking.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat dit succes volledig toe te schrijven valt aan contact maken. Onderzoekers op diezelfde Harvard University dachten hetzelfde en startten een onderzoek.
De centrale onderzoeksvraag was: wat is het succes van social media en waarom zijn ze zo verslavend? Het antwoord blijkt verrassend en eigenlijk heel eenvoudig: het delen van informatie op socialmediasites geeft ons een plezierig en gelukkigmakend gevoel. Mensen worden blij van het delen van informatie. Het blijkt dat bij het delen van informatie over onszelf, dezelfde delen van de hersenen geprikkeld worden als bij het eten van lekker voedsel zoals chocolade, of het ontvangen van geld.

Een tweede deel van dit experiment ging over delen van informatie met en zonder publiek. Deelnemers werd ofwel verteld dat hun gedeelde informatie terecht kwam bij vrienden en familie, of dat dit geen bereik had. Dit gaf een significant verschil in hersenactiviteit over waardering. Een interessante vraag is of hieruit geconcludeerd mag worden of het gebruik van social media verslavend zou kunnen zijn. Duidelijk is wel dat het een gevoel van genot en waardering oplevert. Dit vormt dan ook een verklaring van de populariteit van social media: we zijn blij met onszelf en vooral met het delen van informatie voor een publiek. Hoe meer vrienden en vriendinnen, volgers, hoe groter de kans dat er een reactie komt op wat we te melden hebben. Lees de publicatie over dit onderzoek hier: http://wjh.harvard.edu/~dtamir/Tamir-PNAS-2012.pdf

Of het een gezondere verslaving is dan die aan chocolade, drank, drugs of geld, laat ik hier graag in het midden. Duidelijk is wel dat niet alleen de onderzoekers van Harvard begrijpen wat de basis is van het succes onder social media, maar ook bijvoorbeeld de innovatieve breinen achter platforms als Facebook. Die maken prettig gebruik van deze wetenschap door steeds weer nieuwe functionaliteiten toe te voegen die we dan ook gretig gaan gebruiken, índien het ons geluksgevoel verder stimuleert. En ook de marketingafdelingen van vrijwel alle bedrijven die ons graag iets verkopen weten dit.

 

 

het geheim van social media

Meer weten wat social media voor jouw organisatie kan betekenen? Schrijf je in voor een Masterclass Social Media (is hartstikke nuttig en nog gratis ook!)  

meld_mij_aan

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates