Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

Marketing Automation: het ideaal, de realiteit en de kansen

8-mrt-2016 14:55:36 Topics: Inbound marketing, Marketing Automation, Marketing Software

Marketing Automation kansen.jpgIedere zichzelf respecterende marketeer is bezig met, of zich aan het voorbereiden op, marketing automation. Als je de media mag geloven, is marketing automation het belangrijkste dat een marketeer moet doen en de holy grail in het verwerven van nieuwe klanten. Is dat echt zo? 

In dit blog schrijf ik over het ideaal, de werkelijkheid en de kansen van marketing automation. Als uitsmijter wil ik een prachtige opmerking over marketing automation met je delen, waarvan ik heel benieuwd ben wat jij daarvan vindt! 

Wat is marketing automation? - Het ideaal

Kortweg is marketing automation het door software precies de goede handelingen laten uitvoeren (automatiseren),die je anders zelf doet. Denk aan e-mailen, social media posts plaatsen en allerhande acties uitvoeren die je baseert op het gedrag van je websitebezoekers.

Die geautomatiseerde marketing werkt in de basis heel simpel. Denk bijvoorbeeld aan Amazon.com. Als je een boek over social media bekijkt, dan krijg je aanbevelingen voor andere boeken over soortgelijke onderwerpen. Die “ALS”-“DAN” vormen de kern van het hele principe. Dat wordt ook wel een algoritme genoemd.

Nog een voorbeeld: zoeken en klikken in Google activeert een hele reeks van algoritmes. Denk maar eens aan de advertenties die je krijgt na het zoeken op 'Bali'. ALS je zoekt op 'Bali' DAN krijg je advertenties van reisorganisaties EN andere resultaten.

 Voorbeeld marketing automation.jpgDeze voorbeelden kan je op eindeloos veel situaties toepassen. Ongetwijfeld ook op het surfgedrag van de bezoekers op jouw website.

In de ideale situatie wordt jouw bedrijf met goede marketing automation een Amazon.com. De software doet keurige opvolging van acties die je bezoekers op je website doen (dit heet nurturing), toont alleen nog maar relevante informatie (personalisatie) en voilá: leads veranderen 1-2-3 in nieuwe klanten.

 

De resultaten van marketing automation – De realiteit

Marketing automation is ondertussen een hypewoord geworden en de beloften stijgen tot grote hoogtes. Je hoort en leest veel over het mislukken van marketing automation. Hoe komt dat?

Het begon allemaal zo lekker. De software werd gekozen, aangeschaft en geïnstalleerd. E-mail en social media ingesteld. Landingpages en CTA’s gemaakt. En de algoritmes – in marketingtermen workflows ingesteld. Maar de resultaten bleven achter op de beloftes.  

Met de software alleen ben je er dus niet. Als er íets lastig is, dan is dat wel het maken van de workflows. Die zijn niet zo effectief als beloofd. Belangrijkste reden: voor de perfecte workflow moet je precies kunnen voorspellen hoe een bezoeker reageert op allerlei onderdelen van je website, welke vragen hij heeft en naar welke informatie hij zoekt. En iedere stap vormt een onderdeel van die workflow. Dat ziet er bijvoorbeeld voor een reisorganisatie zo uit:

ALS: bezoeker checklist “zakelijke reizen” download (bezoeker is contact geworden),

DAN: stuur na 2 weken e-mail met CTA naar landingpage e-book “alle voordelen van vertrekken uit Brussel”.

ALS: contact “alle voordelen van vertrekken uit Brussel” heeft gedownload,

DAN: stuur na 5 dagen aanbieding “Brussel – Frankfurt”.

 

algoritmes marketing automation.jpgDit is een eenvoudige workflow, waarin een aantal stappen zijn overgeslagen. De mogelijk zakelijke reiziger krijgt informatie aangeboden op basis van zijn eerdere acties. Wellicht heb je tijdens het lezen van het voorbeeld gedacht, “en wat gebeurt er wanneer hij het e-book níet download”? Goed punt! Want ook die stappen wil je in je workflow meenemen.  

De realiteit is dat je veel moet weten over je toekomstige klant. Voordat je het marketing proces gaat automatiseren, zou het mooi zijn als het in de praktijk al werkt. Daarmee bedoel ik dat je al opvolgprocessen hebt, die je nu met behulp van handmatig verstuurde emails uitvoert. En dat natuurlijk allemaal op basis van je gedetailleerde buyer persona en buyer's journey-beschrijvingen. 

  

De toekomst – De kansen

Is marketing automation alleen maar weggelegd voor de groten der aarde? Welnee! Amazon en Google doen inderdaad goede zaken en dat doen ze al een hele tijd. Google IS zijn algortime en ontleent zijn hele bestaansrecht eraan. Niet zo gek als er dagelijks zo’n 40 - 45 (!) van de meest getalenteerde IT’ers aan werken.

Als je niet de ambitie hebt om de nieuwe Google te worden, dan kan je als marketeer prima zelf die algortimes/workflows bedenken, testen en voor je laten werken. Begin klein. Denk steeds na in de termen ALS en DAN. Een mooie en beproefde ‘techniek’ is de brown paper-methode. Neem een stapel Post-its, stiften en een groot vel bruin papier. Beschrijf iedere stap/actie op een Post-it en plak ze in de volgorde die je denkt dat gaat werken voor jouw buyer persona.  marketing automation kansen.jpg

 Pas marketing automation toe op:

  • Social media marketing
  • Email marketing
  • Lead generatie
  • Lead nurturing
  • Website ontwerp en ontwikkeling 

 

Pas op voor de valkuil dat het appeltje-eitje is. Het maken van die processen is echt lastig. Maar als het proces klaar is, dan is het invoeren in jouw marketing automation software niet zo moeilijk meer. Iedereen die je vertelt dat het automatiseren van je marketing een eenmalige en eenvoudige klus is, zit verkeerd en wil je wellicht wat wijsmaken. Dat gaat jou nu niet meer overkomen! 

Als je bovenstaande stappen uitvoert, dan gaat marketing automation echt voor je werken!

 

Tot slot de beloofde uitsmijter:

"Marketing automation is geen marketing."

Afgelopen week sprak ik met een gewaardeerde vakgenoot en die zei “Marketing automation is geen marketing”. Wat vind JIJ van deze opmerking? Ben je het ermee eens, of niet. En wat is het dan wel of niet? Schrijf jouw mening in een reactie hieronder, dan neem ik het mee in mijn volgende blog over dit onderwerp. 

 

WIL JE JOUW ONLINE MARKETING OOK AUTOMATISEREN?

 

Dan nodigen we je uit voor onze GRATIS masterclass Marketing Automation! Hij is populair, dus stel je plekje snel veilig. 

Marketing automation masterclass

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates