Blog

Onze blogs gaan over onderwerpen die te maken hebben met jouw digitale strategie. Dat kan social media zijn. Of inbound marketing. Of websites. Of over een combinatie ervan. We hebben recent een heel aantal blogs opgeruimd en beginnen overnieuw. Deel, reageer, stel je vragen. We love to hear from u!

Zijn de 4 P's in marketing passé?

6-aug-2015 9:30:00 Topics: Inbound marketing, Marketing

Stel je jezelf ook weleens de vraag of die oude marketingprincipes nog steeds gelden? Is het marketingvak zodanig veranderd dat je weer opnieuw de boeken in moet? Is al je geleerde kennis toe aan volledige vervanging? Kunnen de 4 of 5 P's van marketing rechtstreeks in het (ronde) archief? 

Ja en nee. Er is wel serieus werk aan de winkel. In dit blog lees je dat de marketingkansen en successen voor het oprapen liggen.

afstoffen_van_je_marketingkennis

Opgedane kennis is nooit volledig geschikt om weg te gooien. Maar met regelmaat afstoffen en herijken kan nooit kwaad. Sterker nog, het is hartstikke belangrijk. Een professional blijft altijd kritisch kijken naar de wereld om hem of haar heen. En als marketingprofessionals van vandaag staan we voor een enorme uitdaging, met een vakgebied dat - als je even niet oplet - wéér meer mogelijkheden heeft! 

In het krachtenveld tussen klant en markt is veel, zo niet alles, in beweging. Laten we daarom de marketing P's eens door de bril van vandaag bekijken, want er is wel degelijk wat veranderd. Als moderne marketeer wil je daar wat mee. 

De P van product

Klanten kopen producten en diensten. En hopelijk doen ze dat veel en vaak bij jou. Maar ze zijn kritischer dan ooit. Vergelijken. Wegen en wikken. Lezen zich in voordat ze beslissen. Een geweldige ontwikkeling, want als het goed is maakt dat die producten en diensten beter en meer afgestemd op degene die de portomonee trekt. Die P van product is "more alive then ever".

Aan de ene kant is de klant kritisch, maar aan de andere kant wil hij ook meedoen. Meehelpen om het product beter te krijgen als je als producent bereid bent om naar je klant te luisteren. We moeten als marketeers meer dan ooit inspannen om het product te zo te ontwikkelen dat de klant er blij van wordt. Onze klanten eisen dat producten op maat gemaakt zijn, willen meedenken in productontwikkeling en verwachten bovendien dat er meer dan fatsoenlijke uitleg is over het product. 

De P van plaats

Loop door een winkelgebied of over een kantorenterrein en het zal je opvallen dat er veel borden "te koop" en "te huur" te zien zijn, waar je voorheen mooie etalages zag. Dat heeft niet alleen met de gevolgen van de  economische crisis te maken, maar is wel sterk hieraan verbonden als je verder kijkt dan alleen naar de 'banken-crisis' - daarover gaat deze blog niet maar lees ook eens over de Air BNB's van deze wereld en hoe de digitale economie ontwrichtend werkt. Ieder zichzelf respecterende winkel heeft een online variant. Bedrijven bevinden zich tegenwoordig naast de fysieke steeds meer in de online wereld. De tendens is dat de verkoop zich meer en meer van de fysieke naar de online wereld gaat verplaatsen.   

Door-nieuwe-marketing-principes-meer-online-winkels-en-winkelleegstand

De P van prijs

Wat nooit zal veranderen - zeker niet in Nederland :) - is het belang van de prijs. We willen niet teveel betalen en gelijk hebben we! De wijze waarop klanten naar prijsstelling kijken is drastisch veranderd. Online kunnen prijzen makkelijker dan ooit vergeleken worden. De speciale sites daarvoor zijn er allang. Maar denk ook over de optie "heb je een kortingscode?" op betaalpaginas van webwinkels. Had je vooraf al gezocht naar korting of is dit de trigger om dat alsnog even te doen?

De komende jaren gaan we nog vaker 'dynamic pricing' tegenkomen: de prijs is dan (sterk) wisselend en afhankelijk van het tijdstip van aankoop. Bij vliegtickets en hotelboekingen zijn we hier al aan gewend. Maar denk eens aan de supermarkt die je 's avonds meer laat betalen voor je boodschappen dan overdag. En wat vind je van de nieuwste supermarkttoetreder Picnic die niet eens meer over fysieke winkels beschikt en daardoor goedkoper levert? 

Nieuwe-supermarkt-picnicOok de prijsstelling voor dienstverlening staat onder druk. Waarom zou je betalen voor een adviseur enkel en alleen om wat hij je adviséért te doen? Voor je het weet zit jij met de gebakken peren en valt het resultaat tegen. Krijg je als tractatie de hoge rekening en heb je vooral kosten gemaakt in plaats van een investering gedaan. Dat is reden dat wij als het even kan werken op basis van no cure no pay.

De P van promotie

Reclame is echt niet dood, maar we worden er onderhand met z'n allen wel doodmoe van. Ongevraagde reclame, telefoontjes tijdens het eten - vlak voor de vakantie werd ik opeens weer heel vaak gebeld, ongeadresseerd drukwerk, talloze irritante reclames op websites van producten die je zojuist bekeken of - nog irritanter - net aangeschaft hebt! Promotie moet en kan anders. Klanten willen niet gebombardeerd worden onder verzonden reclameboodschappen: onderbreek mij niet staat toch op ieders voordeur/-hoofd?

Een prachtige ontwikkeling die iedere zichzelf respecterende marketeer wil kennen is die van inbound marketing. Lees over alle ins & outs van inbound marketing een eerdere blog (waar je ook een uitnodiging voor een gratis masterclass vindt over dit onderwerp). New Call-to-action

Een andere promotie-ontwikkeling is die van samenwerking met je klanten. Een mooi voorbeeld hiervan is de Tile yourself promotie van de KLM. Alweer een paar jaar geleden maar is een prachtig voorbeeld van promotie maken mét en dóór je klanten.

De conclusie wat mij betreft is dat de P's in marketing belangrijker zijn dan ooit te voren. Er is wel veel veranderd aan de wijze waarop we invulling geven aan de P's en hoe en waar onze potentiele klanten naar onze producten en diensten kijken en hun ervaringen delen met de rest van de wereld. 

Wat is ons vak toch een superboeiend vak! 

Recente blogs

Schrijf je in voor e-mail updates